متادون بخوریم ولی فریب ان را نخوریم

متادون بخوریم ولی فریب ان را نخوریم

انچه در این مقاله میخوانید : 

Caption

 

♡درمان نگهدارنده یعنی چه؟ 

♡مهمترین تاثیرات درمان نگهدارنده 

♡ نحوه استفاده از درمان نگهدارنده 

♡ درمان نگهدارنده با متادون 

♡ احتیاط در درمان نگهدارنده 

♡ تاثیر گذاری درمان نگهدارنده 

 

مراجعین محترم اگر تمایل دارید در رابطه با  متادون بیشتر بدانید لطفاً ما را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید و در انتهای آن به این نوشته امتیاز بدهید و ما را از پیشنهادات تان مطلع بفرمایید.یکی از چالش برانگیزترین موضوعاتی که در زمینه درمان اعتیاد وجود دارد، استفاده از روش‌های نگهدارنده از جمله متادون می باشد. متادون درمانی روشی است که در سال های اخیر افراد بسیاری برای ترک اعتیاد از آن استفاده می کنند

. اما سوال اینجاست که آیا این روش درمانی می تواند موثر واقع شود و یا دارای عوارض و جنبه های آسیب زا نیز می باشد؟

 

درمان نگهدارنده چیست ؟ 

درمان نگهدارنده که معمولا با داروهای آگونیست اپیوئیدی مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت است از جایگزین کردن مصرف مواد افیونی و مخدر و غیرمجاز با یک دارو یا ماده ای نسخه ای و مورد تایید. استفاده از روش های درمان های نگهدارنده به معنای جایگزینی قانونی یک ماده مخدر غیر مجاز و غیر قانونی با یک ماده مخدر غیر تزریقی ارزان‌ قیمت که در دوزهای مصرفی بهینه توسط درمانگران تجویز می گردد. اما نکته مهم در رابطه با ترک اعتیاد با نگهدارنده این است که در صورتی که از مداخلات درمانی مانند روانکاوی اعتیاد و روان درمانی استفاده نشود و برای مدت های طولانی استفاده شود، می تواند باعث ایجاد آسیب های بیشتر به افراد گردد. به عبارت دیگر استفاده از روش‌های نگهدارنده با متادون برای کوتاه مدت می تواند بسیار موثر باشد. 

 

مهمترین تاثیرات درمان نگهدارنده با متادون 

 

همانطور که توضیح داده شد، درمان نگهدارنده دارای محاسن و نکات و تاثیرات مثبتی برای افراد مبتلا به بیماری اعتیاد می باشد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از : 

 

• برطرف کردن علائم محرومیت 

 

• جلوگیری از روش تزریق مواد 

 

• کاهش مسمومیت ها 

 

• کاهش انگ های اجتماعی 

 

• کاهش بزهکاری 

 

در ادامه به تشریح و توضیح هر کدام از این محاسن درمان نگهدارنده با متادون خواهیم پرداخت و با نکات بیشتری در مورد آنها آشنا خواهیم شد. 

 

۱. علائم محرومیت و ترک اعتیاد 

 

استفاده از درمانهای نگهدارنده مانند متادون می‌تواند در دوزهای مناسب برای افراد که درگیر اعتیادهای طولانی مدت و سنگین هستند موثر واقع شود و علائم و عوارض محرومیت از مواد مخدر را تا حد زیادی کاهش دهد. نکته مهم در رابطه با مصرف آگونیست ها این است که باید حتماً به روش صحیح از این مخدرها استفاده شود تا از یک سو علائم بیمار را مهار کند و از طرف دیگر باعث ایجاد عوارض جدید در فرد نشود..(منظور از اگونیست اینجا یعنی متادون

 

۲. موضوع تزریق مواد مخدر 

 

یکی دیگر از موضوعاتی که در استفاده از درمانهای نگهدارنده وجود دارد این است که این روش درمانی می‌تواند از ادامه مصرف به صورت تزریقی در افراد معتاد جلوگیری به عمل آورد. در حقیقت حذف تزریق اقدام و تاثیر مثبتی است که در بیماران معتاد به این نحوه مصرف ایجاد می شود. می توان گفت که استفاده صحیح از درمانهای نگهدارنده می تواند برای بیماران مبتلا به اعتیاد های سنگین و طولانی مدت بسیار موثر واقع شود و آنها را در مسیر بهبودی و درمان کامل قرار ‌دهد. 

واز عوارض تزریق جلوگیری کند 

۳. درمان نگهدارنده با متادون؛ کاهش مسمومیت 

 

موضوع مهم در رابطه با استفاده از درمانهای نگهدارنده این است که متادون خود یک داروی مخدر قوی است که احتمال مرگ نیز با مصرف آن وجود دارد، اما درمان با نگهدارنده به شکل اصولی می‌تواند بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر را متوقف نماید و کاهش دهد و این موضوع خود یکی از فواید استفاده از درمانهای نگهدارنده می باشد.

 

 

۴. کاهش انگ اجتماعی 

 

همانطور که می دانیم اعتیاد به مواد مخدر و مصرف آن می تواند باعث خسارت های اجتماعی به افراد معتاد شود. هنگامی که از درمانهای نگهدارنده استفاده می‌شود، فرد آمادگی لازم را پیدا می کند تا وارد روند درمانی خود شود و به مرور زمان خانواده و اجتماع دیدگاه مثبتی نسبت به فرد معتاد پیدا می‌کنند و این خود بسیار کمک کننده است و تاثیرات مثبتی در روحیه فرد معتاد می گذارد. 

 

۵. درمان نگهدارنده با متادون؛ کاهش بزهکاری 

اعتیاد به مواد مخدر به طور دائمی افراد را از جنبه های مختلف تحت تاثیر قرار داده و آثار زیانبار بسیاری را به آنها تحویل می کند. هنگامی که یک فرد معتاد از درمانهای نگهدارنده مانند متادون استفاده می کند از زیر بار فشار اعتیاد خارج شده و می‌تواند با استفاده از متادون از آثار تخریبی مصرف مواد مخدر نجات و رهایی یابد. از طرف دیگر متادون دارای تاثیرات طبیعی مانند ایجاد احساس سرخوشی و بی دردی است که شباهت بسیاری به یک ماده افیونی دارد که می تواند همان تاثیرات مواد مخدر را در فرد ایجاد نماید و آثار و علائم محرومیت را به شدت کاهش دهد. 

 

اما نکته مهم در رابطه با متادون این است که این ماده یک داروی شبه مخدر است و مصرف خودسرانه آن می تواند باعث بروز وابستگی های شدید جسمی و روانی در افراد گردد. البته باید توجه کرد که این خود می‌تواند باعث ایجاد وابستگی شدید و اعتیاد در افراد گردد و اگر به صورت خودسرانه از این دارو استفاده شود، فرد درگیر چندین نوع اعتیاد خواهد شد. 

 

نحوه استفاده از درمان نگهدارنده با متادون 

 

افرادی که دچار اعتیاد به مواد افیونی هستند، بدون در نظر گرفتن اینکه به صورت تدخینی یا تزریقی از مواد استفاده می‌کنند، می‌توانند با درمان نگهدارنده روند درمان و ترک اعتیاد خود را آغاز نمایند. از ویژگی‌های درمان نگهدارنده این است که به دلیل قوی بودن متادون برای انواع اعتیادهای مصرفی اعم از خوراکی یا تزریقی قابل استفاده و تجویز می باشد. اما استفاده از متادون بر اساس نوع و مقدار مصرف و همچنین طول مدت اعتیاد تجویز می گردد و بیماران می‌توانند آن را جایگزین مواد مصرفی خود کنند. استفاده از درمان های نگهدارنده مانند متادون می تواند به افراد برای سم زدایی و ترک اعتیاد مواد اعتیاد آور کمک‌های موثری نماید. 

 

همچنین افراد در مراحل اولیه سم زدایی و ترک اعتیاد از وسوسه و لغزش های مکرر دور خواهند ماند و می‌توانند روند درمان خود را برای قطع مصرف کامل هرگونه ماده مخدر به انجام برسانند. لازم به ذکر است که استفاده از درمانهای نگهدارنده با متادون تنها برای یک پروسه درمانی کوتاه مدت قابل استفاده است و در صورتی که مصرف آن ادامه پیدا کند می‌تواند اعتیاد جدیدی را در زندگی افراد ایجاد نماید. استفاده از درمانهای نگهدارنده می‌تواند بسیار موثر باشد و به افراد معتاد کمک کند تا از فعالیت های مجرمانه، فعالیت های جنسی و روش های تزریقی دور بمانند. با استفاده از این درمان فرد به جای تجربه چرخه دائمی نوسانات خلقی می‌تواند حالت نسبتاً پایداری در دوران سم زدایی و ترک اولیه اعتیاد خود داشته باشد. 

 

درمان نگهدارنده با متادون برای افراد 

 

درمان نگهدارنده مانند روش های دیگر درمانی برای قشر وسیعی از افراد معتاد به انواع مواد مخدر و افیونی مناسب است. برخی از افرادی که می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند عبارتند از : 

 

• کسانی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند 

 

• زنان باردار 

 

• مصرف کنندگان مواد افیونی با سابقه زندان 

 

• مصرف کنندگان مواد افیونی اچ.آی.وی مثبت 

 

• مصرف کنندگان تریاک شیره 

 

• مصرف کنندگان غیر تزریقی هروئین و کراک 

 

• مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر 

 

احتیاط در درمان نگهدارنده با متادون 

 

همانطور که توضیح داده شد که مصرف متادون می‌تواند دارای عوارضی نیز باشد، به خصوص در افرادی که ناراحتی های کبدی دارند و یا افراد کهنسال که دارای متابولیسم کبدی کنتری هستند، لازم است در مورد تجویز و مصرف آن با احتیاط برخورد نمایند. زیرا در چنین افرادی مصرف متادون می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت گردد. بطور مثال افرادی که دارای بیماری‌های کبدی هستند مقدار کم متادون در روزهای نخست مصرف می تواند باعث ایجاد مسمومیت آنها شود، زیرا متادون در بدن آنها ذخیره می شود و به خوبی دفع نمی گردد، بنابراین در طی چندین روز اول متادون می‌تواند در بدن فرد جمع شده و باعث ایجاد مسمومیت گردد. 

 

در خانم های باردار که دچار اعتیاد به مواد مخدر هستند، طبق نظر پزشک بهتر است سم زدایی صورت نگیرد و از درمان نگهدارنده استفاده شود. اما اگر خود شخص تمایل به ترک جسمی داشت بهتر است قبل از سه ماهه دوم حاملگی روند درمان و سم زدایی صورت گیرد. در سه ماهه سوم بارداری متابولیسم کبدی سرعت بیشتری پیدا می‌کند که بهتر است از درمانهای نگهدارنده استفاده شود.

 

تاثیرگذاری درمان نگهدارنده با متادون 

 

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، اگر افراد معتاد و وابسته به انواع مواد مخدر برای ترک اعتیاد خود از روشهای صحیح و کمکی استفاده نکنند و تنها به ترک جسمی و استفاده از درمان نگهدارنده اکتفا کنند، به مرور زمان بیماری آنها عود کرده و روند درمان آنها ناقص باقی خواهد ماند. از آنجا که اعتیاد یک بیماری چند وجهی روحی و روانی است و بخش کوچکی از آن مربوط به جسم افراد می باشد، اگر فردی تمایل دارد تا اعتیاد خود را متوقف نماید و ترک موفقی داشته باشد باید از روش های روان شناختی و روان درمانی استفاده نماید تا بتواند بر مشکلات درونی خود که مبداء و منشاء اعتیاد در افراد هستند فائق آید. در غیر این صورت افراد با مصرف متادون نمی توانند اعتیاد خود را متوقف کنند و به احتمال زیاد در طول زمان به متادون معتاد شده و اعتیادی به اعتیاد های دیگرشان اضافه خواهد شد.

 

کلام آخر 

، اعتیاد یک بیماری چند وجهی است که فرد معتاد و اطرافیان او را تحت تاثیر قرار می دهد و زندگی آنان را به تباهی می کشد. علاوه بر این اعتیاد دارای عوارض و پیامدهای مخرب جسمی و روانی شدیدی است که باعث می‌شود ترک اعتیاد برای افراد به یک معضل تبدیل شود. در نتیجه استفاده از روش درمان نگهدارنده با متادون در کنار درمان‌های روانشناختی مانند روان درمانی و روانکاوی اعتیاد، می‌تواند به افراد در حل این معضل کمک نماید. اما باید به خاطر داشته باشیم که درمان اعتیاد به متوقف سازی علائم محرومیت جسمی خلاصه نمی شود و فرد برای رهایی کامل نیاز به درمان های تخصصی و کمک های روانشناختی دارد.

اگر افراد همراه با مصرف متادون هیچ تغییری در روند زندگی خود مثل اموزش مهارت های زندگی و کنترل احساسات و درمان بیماری های روحی و روانی خود ندهند عملا کارمهمی انجام نداده اند و چه بسا مشکل خود را دوچندان کرده اند

دکتر محمدرضا میرزابیگی 

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.